Datum, které pověrčivým nahání hrůzu, Souznění nijak
negativně nepoznamenalo. A co víc, pověstný pátek 13. přinesl rekord, protože
ještě nikdy v historii toho Mezinárodního festivalu adventních a vánočních
zvyků, koled a řemesel nebylo během koncertu v kostele sv. Jana a Pavla ve
Frýdku-Místku plno. Až letos.
Zásluhu na tom mají především sopranistka Eva
Dřízgová-Jirušová a dirigent Paolo Gatto, kteří připravili navýsost poutavý
repertoár, včetně dvou českých premiér. „Advent není jen o dárečcích a
nakupování, ale také o zamyšlení," uvítal přítomné místecký děkan Josef
Maňák.
Dvojnásobná
držitelka Ceny Thálie nabídla pěveckou přirozenost nejvyšší umělecké kvality a
postupně přivazovala hodnotné korálky na náhrdelník hudební a pěvecké
dokonalosti. Poprvé tak v České republice zazněly Christe Eleison od Simon
Mayera a Weinachtslieder (Vánoční písně) od Pieralberta Cattanea, jenž navíc na
požádání maestra Paola Gatta zaranžoval Mayerovou skladbu. Nadšeně byly přijaty
také dvě méně známé varianty Ave Maria, a to od Camille Saint-Saënse,
respektive od Philippe Rombiho.
Eva Dřízgová-Jirušová vynikala především díky svému
variabilnímu pěveckému projevu. Ve svých skladbách totiž dovedla jednak
uchlácholit, místy její hlas připomínal poklidnou horskou řeku stékající do
údolí, ale v zápětí se dokázala proměnit do gradující hlasové erupce.
Výsledkem tohoto kontrastu byla náročná, ale neobvykle stravitelná pastva pro
uši. Její umělecká dominance ovšem znamenala vítězství nejen pro ni samotnou,
ale také pro ostatní spoluúčinkující, kterým vytvořila patřičnou oporu.
Dále vystoupil
zdravě a přesně znějící komorní orchestr Camerata Janáček s koncertním mistrem
Pavlem Doležalem, skvěle zpívající, na Souznění doslova objevený, ženský
komorní sbor CZKW Třinec se sbormistry Zuzanou Lasotovou a Janem Nowakem,
hráčem na klávesy, navíc autorem úvodní mše Missa laetitiae et doloris a řady výborných aranžmá.
Na klarinet
exceloval v překrásně provedeném Koncert B dur pro klarinet a orchestr od
Wenzela Kallicka místecký rodák Igor František. To vše pod taktovkou maestra
Paola Gatta, který celou dramaturgii vymyslel, připravil a neomylně přenesl se
svým skvěle šlapajícím týmem na všechny přítomné. Jako na pomyslném zlatém
podnose.
„Kallickův
Koncert B dur byl objeven teprve nedávno, a já si při něm vždy vzpomenu na
svého kamaráda Bohumíra Koukala, který jej opatřil party. A protože jsme hráli
v sakrálním prostoru, byla moje radost ještě o to více umocněna," svěřil se po
vystoupení v současnosti hudbou velice zaměstnaný i vyhledávaný náš přední
klarinetista Igor Františák.
Všichni přítomní
sledovali koncert v překrásném místeckém rokokovém dómu se zatajeným dechem,
přičemž různorodé publikum netvořili jen dospělí, ale také děti sotva
předškolního věku. I ony však vydržely náležitě poslouchat. A nepochybně
všichni odcházeli s pocitem, že přání se mohou plnit i před Vánoci. Dokazoval
to dlouhý potlesk ve stoje po skončení vystoupení.
„Možná si to
ještě všichni neuvědomujeme, ale bezpochyby jsme byli svědky jednoho z vrcholů
současného uměleckého přednesu, navíc s až duchovní vizí a vírou v dobro v
člověka a jeho pozitivní budoucnost," zhodnotil organizátor festivalu Zdeněk
Tofel.
Záznam koncertu
vysílá Český rozhlas Ostrava v úterý 24. prosince 2013 na Štědrý večer v 18
hodin. Nenechte si ho ujít u štědrovečerní večeře, bude vám chutnat dvojnásob.