"Prodejce v kamenné prodejně nemá
zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu,
že se zákazníkovi nehodí," uvedl Jan Votočka. ze spotřebitelského
časopisu dTest. "Pokud si tedy spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu
prodejce vyhovět. A to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto
požadavkem vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny."
Výjimkou jsou případy, kdy prodejce dopředu výslovně garantuje
možnost vrácení či výměny zboží. Nejčastěji se tak děje informací
napsanou přímo v provozovně nebo na dokladu o zaplacení, postačí však i
ústní prohlášení. Prodejce si též může stanovit různé podmínky, zejména
lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takové právo je pak vymahatelné, a
to třeba i soudní cestou.
"I v těchto situacích však evidujeme problémy a to především
byla-li takováto možnost garantována pouze ústně a po Vánocích se
prodejce k plnění svých slibů již nemá. Proto doporučuji požádat dopředu
prodejce o potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení," sdělil
Votočka s ohledem na zkušenosti s některými obchodníky.
Mimo dárků si zákazníci často nevědí rady ani s tím, jak využít
nejrůznější poukazy k nákupu zboží či služeb. Bohužel ani v těchto
případech nemá podnikatel povinnost vrátit cenu poukazu či jen vyplatit
rozdíl jeho nevyužité části. O něco lehčí může být vracení nevhodných
dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva
odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží.
"Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny, a to včetně
poštovného a balného. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci
doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků
tak jde o velmi šibeniční lhůtu," upozornil Votočka.
Při koupi přes internet můžete zboží bezdůvodně vrátit
Pokud spotřebitel nakupuje zboží přes internet, má právo vrátit
většinu takto koupeného zboží do 14 dnů od jeho převzetí. Podmínkou
ovšem je, abyste prodávajícímu oznámení o odstoupení od smlouvy zaslali
do 14 dnů od převzetí, přesněji řečeno, do 14. dne musí prodávajícímu
toto oznámení být doručeno.
Pokud zakoupíte vadný výrobek, je možné ho reklamovat
Délka záruční doby se řídí platnými ustanoveními zákona. Pokud
není uvedena výrobcem jinak, činí 24 měsíců a začíná běžet dnem převzetí
zboží. V případě, že se po převzetí zboží vyskytnou v záruční době
vady, můžete uplatnit svou oprávněnou reklamaci. Za tyto vady odpovídá
prodávající.
Kdy záruku nelze uplatnit?
· Vypršela-li u reklamovaného zboží záruční doba přede dnem uplatnění reklamace - záruka zanikla.
· Vada vznikla nevhodným používáním zboží.
· Vada vznikla nedodržením pokynů stanovených výrobcem.
· Vada vznikla neodbornou instalací, zacházením, obsluhou, manipulací nebo zanedbáním péče o zboží.
· Vada vznikla provedením neoprávněného zásahu do zboží či jiných úprav bez svolení výrobce.
· Vada vznikla zapojením do elektrické sítě neodpovídající příslušné normě ČSN.
· Zboží bylo poškozeno živly.
Kde uplatnit reklamaci?
Místem uplatnění reklamace je autorizované servisní středisko
výrobce (většinou uvedené na záručním listě), nebo provozovna
prodávajícího. Vždy je třeba písemného vyhotovení protokolu o zjištěných
závadách a formě jejich odstranění.
Jak dlouho trvá reklamace?
Reklamace včetně vady by měla být vyřízena bez zbytečného
odkladu, nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne uplatnění reklamace.
Pokud se tedy s kupujícím nedohodnete jinak.
Doklady
Prodávající vám vydá písemné potvrzení o tom, kdy jste uplatnili
reklamaci, co je jejím obsahem a jaký způsob jejího vyřízení požaduje.
Dále vám vydá potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně
potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání.
Pokud přijde zboží poštou
Přijmete-li zboží zakoupené například v internetovém obchodě
poštou, nezbývá vám než v případě reklamace odeslat výrobek poštou zpět k
prodejci. Lhůta pro vyřízení reklamace zůstává stejná, jako kdybyste si
zboží zakoupili v kamenném obchodě.
mediafax