Záchytný ocelový systém
je nově nainstalován ve zkušebním úseku Šebrov v okrese Blansko. Jedná se
o první schválené svodidlo s ochranou proti podjetí motorkářů instalované v České
republice. Společnost ArcelorMittal Ostrava zdarma vyvinula, odzkoušela a
nainstalovala svodidlo v daném úseku podle příslibu, který dala letos
v červnu na policejní akci „Nežij vteřinou". Instalaci svodidla provedla
ostravská huť ve spolupráci s Policií ČR Blansko.
„Nové svodidlo
s dolní pásnicí zabrání podjetí motocyklisty, které je příčinou mnoha
vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu člověka do sloupku
svodidla," říká Richard
Toman, vedoucí oddělení důlních výztuží a svodidel v
ArcelorMittal Ostrava. Svodidlo je zatím jediným schváleným záchytným systémem
s dolní pásnicí instalovaným v České republice.
Nový typ byl vyvinut
na základě dlouholetého výzkumu a vývoje tzv. chytrého svodidla s čidly
pro zaznamenání nehody v rámci grantu Evropské unie. ArcelorMittal Ostrava
se na jeho vývoji během let 2008 až 2012 aktivně podílela a využila této
zkušenosti při výrobě svodidla JSAM-M/H1. Ve spolupráci s univerzitou
v Zaragoze byly navrženy vhodné tvary spodních pásnic, které se podrobily
počítačové simulaci nárazu motocyklisty do svodidla. „Výsledky simulace byly
základem vývoje a výroby prototypu svodidla, které následně prošlo
laboratorními zkouškami i bariérovou zkouškou ve Španělsku," dodává Toman.
V Ostravě se záchytný
systém se spodní pásnicí vyvíjel dva měsíce. Poté následovala úspěšná bariérová
zkouška a schválení systému Ředitelstvím silnic a dálnic a Ministerstvem
dopravy ČR pro použití na českých pozemních komunikacích. Nyní byl záchytný
systém nainstalován na 142
metrů dlouhý úsek Šebrov v okrese Blansko. Centrum
dopravního výzkumu svodidla navíc opatřilo retroreflexním polepem a odrazkami.
„V roce
2010 se v Šebrově stala tragická dopravní nehoda motorkáře, který se
smrtelně zranil o sloupek svodidla. Doufám, že instalací nového typu svodidla v
tomto úseku zvýšená ochrana motorkářů v ČR teprve začíná," říká Iva
Šebková, tisková mluvčí Policie ČR, Územního odboru Blansko-Vyškov.
Novinka byla
představena na setkání s odborníky a novináři v Praze. Na akci
vystoupili zástupci společnosti ArcelorMittal Ostrava, Ministerstva dopravy ČR,
Motocyklové asociace ČR, Centra dopravního výzkumu a Policie ČR Blansko. „V
zahraničí tento typ ochrany proti podjetí svodidel má letitou tradici, jen u
nás jsme v tomto ohledu stále pozadu. Jsem rád, že byl učiněn první krok ke
změně, a tím dochází k naplnění společného cíle ochránit motocyklisty před
ztrátou života a těžkým zraněním," řekl Jaromír Šíd, prezident Motocyklové
asociace ČR.
ArcelorMittal
Ostrava a.s. je
největší hutní komplex v České republice a patří do největší světové ocelářské
a těžařské skupiny ArcelorMittal. Roční kapacita výroby společnosti je 3
miliony tun oceli, zhruba 50 % produkce se exportuje do více než 40 zemí světa.
ArcelorMittal Ostrava a její dceřiné společnosti mají přes 7500 zaměstnanců. Průměrná
mzda zaměstnanců v roce 2012 činila 34 213 korun. ArcelorMittal Ostrava vyrábí železo a ocel v souladu s veškerou
ekologickou legislativou. Již dnes splňuje limity EU, které určuje nejlepší
dostupná technika (BAT) a které vstoupí v platnost až od roku 2016. Jediným akcionářem
je ArcelorMittal Holdings A. G.