Druhý největší pivovar v zemi s ročním výstavem přesahujícím 2,5 milionů hektolitrů, který v prvním roce uvařil pouhých deset tisíc hektolitrů piva, se může pochlubit 20 sládky, kteří se vystřídali v jeho vedení a přinesli Staropramenu, stejně jako celému pivovarskému oboru, množství novinek. Smíchovští sládkové uvařili od první várky v roce 1871 celkově neuvěřitelných 115 milionů hektolitrů piva, což je 23 miliard půllitrů. Svými nápady výrazně ovlivnili vývoj pivovarnictví u nás.
S nápadem postavit první pivovar na pražském předměstí přišli před 145 lety Jan Kohout a Vilém Pick. Následně byla založena akciová společnost, jejíž valná hromada se poprvé sešla 6. září 1869. Stavební plány zhotovené Gustavem Nobackem byly hotové už 23. října a komplex prvních pivovarských budov se následně začal stavět na pozemku zvaném „v jámě" s rozlohou 18 000 m². Pivovar zaujímal strategické místo v nově se rozvíjející průmyslové oblasti, zároveň měl silné kapitálové zázemí umožňující jeho rozvoj.
19. století: rozvoj začala Trnkova desítka a polotmavý Granát
Od počátku existence pivovaru můžeme pozorovat inovátorský přístup, kterého se Staropramen drží dodnes. Slavnostní první várku piva uvařil 1. května 1871 sládek Pavel Quaiser. O šest let později přebírá sládkovské křeslo Michael Trnka. Jeho hlavním přínosem je jedna ze zásadních novinek pro pivovar i celé české pivovarnictví. Přichází s novou recepturou desítky českého typu a definuje tuto kategorii, která platí dodnes. To že šlo o novinku revoluční, dokládá velký rozvoj pivovaru, který během 28 let Trnkova působení zvýšil výstav desetinásobně na více než půl milionu hektolitrů piva. Pivu stoupá obliba díky jeho příjemné pitelnosti. K rozvoji přispěla také další novinka - receptura prvního polotmavého piva Granát z roku 1884. Možnosti pivovaru se rozšiřují také díky zakoupení prvních vozů roku 1878 a o rok později se začíná oficiálně prodávat lahvové pivo.
Třicátá léta: technologický rozvoj pod dohledem Paspy
S dalšími inovacemi souvisí rychlý vzestup technických vynálezů, kterých se majitelé nebojí, ale naopak jim jdou vstříc a využívají je. Hlavním představitelem těchto změn je vrchní sládek Josef Paspa, který se v letech 1933-1937 zasloužil o rozsáhlou modernizaci, díky níž se stal Staropramen největším pivovarem v Československu. Změny zahrnovaly například rozšíření kotelny se strojovnou a zavedení moderních ocelových tanků. Většina technických inovací této doby se staly stabilním základem pivovaru, z nichž podnik s obměnami žil až do modernizace v 90. letech.
Socialismus: roste export i objemy výroby. Omezené jsou však investice do technologií
V roce 1953 začíná Staropramen vařit pivo pro export. Distribuci zahajuje nejprve v Rakousku, Německu, Švýcarsku a poté do USA. Obliba piva roste a s tím i produkce, která roku 1960 přesahuje důležitý milník 1 000 000 hektolitrů. Období socialismu přitom není pro Staropramen, stejně jako další pivovary u nás, nijak zásadně inovativní ani rozvojové. V Československu se sice pije nejvíce piva na osobu na světě, lidé si však vystačí s desítkou, dvanáctkou či černým pivem.
Porevoluční rozvoj: investice do moderních technologií výroby i obalů
Zlom nastává po revoluci v roce 1989. Otevření ekonomiky, privatizace podniků a rostoucí konkurence nutí také pivovarníky přicházet se změnami. První důležitou kvalitativní změnou je změna obalů na točené pivo na dnešní moderní typ KEG. K té došlo v roce 1992. A Staropramen byl prvním, kdo tuto změnu udělal. Co se lahví týká, Staropramen jako první přešel v roce 2006 od unifikovaných NRW lahví k typu long-neck. Snahu o originalitu v obalech pak ve Staropramenu završili předloni uvedením na trh dnešní originální lahví s embosem. V 90. letech se Staropramen majetkově stává součástí společnosti Pražské pivovary, dnes později přejmenovanou na Pivovary Staropramen. Privatizace a noví majitelé do pivovaru postupně investují stovky milionů korun a pivovar po letech socialismu bez investic modernizují. Staropramen tak v současnosti používá tradiční receptury a novodobé pivovarnické technologie. I díky tomuto přístupu Staropramen opakovaně vítězí v pivních soutěží a získává spotřebitelská ocenění. Kvalitu piva oceňují také v zahraničí. Počet zemí, kde jej mohou lidé ochutnat naroste až na dnešních 38.
Posledních pět let: boom inovací
Posledních pět let se mění spotřebitelské chování, lidé jsou stále více otevření zkoušení nových věcí i piv. A proto Staropramen uvedl na trh několik odvážných inovací, které svým objemem či charakterem měly výrazný dopad nejen něj, ale také na pivní trh u nás. Patří zde jistě Staropramen Nefiltrovaný a první úspěšná řada beermixů pod značkou Staropramen Cool. Obě inovace byly uveden na trh v roce 2011. Poslední novinka, která na českém trhu dosud nebyla, je loňská Skládkova limonáda. Nealkoholický sladový nápoj, na jehož zavádění na trh bude Staropramen pracovat i v roce letošním.